Mam, waar moet ik over schrijven?

Begint het nou echt nu al, de wel bekende “writer’s block”? Nee, ik vertik het! Er moet toch een manier zijn om dat te onderdrukken en de woorden zo *poef* eruit te krijgen? Tijd om te relaxen!

Maar wat is dat eigenlijk, dat relaxen? Op internet vond ik een leuke uitleg. Globaal samengevat komt het neer op “tot rust komen door iets prettigs te doen in vrije tijd.”
Maar die zin bracht bij mij nog veel meer vragen naar boven…

Zoals jullie misschien wel weten zit ik in mijn examenjaar. Het examenjaar verschilt in 3 punten van alle andere 5 de jaren:

  1. De meest bekende. Je hebt belangrijke toetsen aan het eind van het jaar.
  2. De leukste. Het jaar is een stuk korter, maar 9 maanden. Daarom staat dit jaar ook wel bekend als “de zwangerschap”.
  3. De ergste. Docenten worden helemaal lijp over het feit dat je een toets aan het eind van het jaar moet maken. Je MOET slagen voor hun vak, want die is wel heel erg belangrijk.

Helaas merk ik op het moment alleen nog maar het één en ander van punt 3. ‘Jongens, we beginnen later wel met de stof die jullie moeten kennen voor je examen, we gaan eerst oefenen met oude examens!’ Met als resultaat dat ik in les 1 al een Nederlands examen heb geoefend. In dit examen stond een artikel van Joke Hermsen (rustig maar, ik ken d’r ook niet.) uit de Groene Amsterdammer van 4 november 2009. De tekst heet “Zappen naar het volgende opwindingsmoment”.

In de tekst wordt er gesproken over vrije tijd, of eigenlijk het niet hebben van vrije tijd. Onze perceptie van vrije tijd is namelijk flink veranderd. Wat vroeger gezien werd als vrije tijd, zien we nu als lege tijd. Vrije tijd moet zoveel mogelijk gevuld worden. Vrije tijd spenderen we het liefst aan allerlei zaken. Tv-kijken, sporten, Facebooken en Twitteren zijn veelvoorkomende bezigheden tijdens tijd die we niet spenderen aan werk, school, slapen of het semi-verplicht schrijven van een blog. Doordat de vrije tijd steeds meer gevuld wordt, voelt het steeds minder als vrije tijd, met als resultaat dat men steeds vaker “geen tijd” heeft voor dingen als werk, school, slapen of het semi-verplicht schrijven van een blog. Ik geef toe dat ik hier net zo goed aan mee doe. Als ik niet de halve avond had gespendeerd aan het spelen van Fallout Shelter, had ik deze blog niet ’s avonds laat hoeven typen.

Een ander dingetje is dat we “tijd spenderen” steeds vaker zien als “tijd verprutsen”. Onzin. De oudere generatie vindt gamen tijdsverspilling. 4 uur achter elkaar gamen is zonde van je tijd. Maar, grotmoeders van mijn generatie, is 4 uur breien dan geen tijdsverspilling? Ik zal het zo zeggen: Als je plezier hebt bij het verspillen van tijd, is het geen tijdsverspilling. Tijd spenderen aan iets wat je leuk vindt, is NOOIT tijdsverspiling. Zelfs niet als we dan praten over Tv-kijken, Facebooken, Twitteren of het semi-verplicht schrijven van een blog.

Tot de volgende keer.
Kusjes, Roy
.

Ps. De tekst waar ik het over had kan je hier lezen.

