Kennen jullie Babette van Cleemput? Ik niet, tot een paar uur geleden. (Als dit online komt is dat inmiddels gisteren.) Mevrouw van Cleemput is een Vlaamse artieste. Laatst zong zij op de Vlaamse zender van Q-Music een cover van Drank & Drugs, van Ronnie Flex en Lil’ Kleine. Maar, het was niet zomaar een cover, maar ze zong het nummer in het Engels én met een ukelele. EEN UKELELE! Aanradertje! Luister de cover hier. 

Zoals sommigen wel weten speel ik een heel klein beetje keyboard. (Kort samengevat: ik vind mezelf soort van semi-muzikaal, heb ooit een keyboard van opoe gekregen en heb mezelf leren spelen.) Het leek me leuk om die cover weer te coveren in het Nederlands, dus ik ben in een wilde bui achter het toetsenpaneel gaan zitten. Na anderhalf uur pingelen had ik een aardig resultaat en besloot ik te stoppen en het idee verder uit te werken met een muzikaal iemand, op school, in één of ander vrij uur.

Zoals je wel begrijpt, moet je de tekst eerst lezen voordat je die kan zingen. Toen ik de tekst doorlas kwam ik vrij rare dingen tegen, die me best wel aan het denken zetten. Vandaag de 10 raarste dingen over Drank & Drugs.
(Als je het nummer niet kent, luister die dan eerst hier.)

  1. De video. Als je de videoclip niet kent, kijk die dan eens. Je zal er zeker geen beter mens van worden, maar dan weet je waar ik het over heb. Het ergst vind ik nog het blonde meisje, genaamd Olivia Lonsdale. Al in seconde 1 maakt ze bewegingen alsof ze een deel van haar hersenen mist. En nu komt het: Ze krijgt een rol in een speelfilm… Waar gaat deze wereld heen…
  2. De tekst. In de tekst zitten een paar hele vreemde zinnen:
      • Ik heb m’n schoenen vies, verslapen niets knuffel iets, echt fock je wekker.
      • Alle tieners zeggen ja tegen MDMA, je meisje is een mots ze had seks met je pa.
      • Ey bitch schuif op, we komen binnen met zn allen.
        Je moet zakken tot de grond alsof je moeder is gevallen.

    En dan zijn dit nog maar een paar voorbeelden…

  3. Mama. Ik voel me na dit nummer beledigd. Of eigenlijk is mijn moeder beledigd. Geachte heer Kleine, je kan mijn moeder niet huren. Sorry.
  4. MDMA. Ik weet zeker, echt 100% zeker dat het merendeel van “de tieners die ja zeggen” niet weten wat MDMA nou precies is. Eigenlijk is het hetzelfde als XTC, alleen worden er wat stofjes aan het MDMA toegevoegd om er XTC van te maken (wat veel goedkoper is en makkelijker te krijgen). Maar ja, “Alle tieners zeggen ja tegen XTC” rijmt niet…
  5. Ronnie Flex. Ronnie is helemaal niet zo flex. Als je de beste man wilt huren kan dat, dan maakt hij een half uurtje tijd voor je. Daarvoor vraagt hij een magere €4.000,-. Dat is niet heel flex…
  6. Lil’ Kleine. Letterlijk “kleine kleine”. Je zou dus verwachten dan de arme jongen nogal klein is. Niks is minder waar. Jorik (ja, hij heet Jorik) is 177 centimeters lang. Dat zit ietsjes onder het landelijk gemiddelde van 180, maar is ongeveer het wereldwijde gemiddelde. Het jochie is niet zo klein dus.
  7. Lil’ Kleine. Nog een keer. Zo’n Goede jongen. Zo goed begonnen. Maar zo snel in een gat gedonderd. We kennen hem namelijk al lang. Hij heeft namelijk al eerder een top 40 hit gehad. We spreken dan over Zo verdomd alleen, samen met Danny de Munk.
  8. Platina. De jongens hebben een platina plaat verdiend met Drank & Drugs. Dit betekent dat ze hun singel 30.000 keer hebben verkocht. Ik ben blij voor ze hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar, is de doelgroep van dit nummer niet mijn generatie? De generatie die geen muziek koopt, maar in de spotify playlist zet, of illegaal downloadt. Hoe komen ze dan toch aan 30.000 verkochte singels? Opa? Papa?

Oké, misschien was ik iets te enthousiast toen ik die 10 typte… Ik kom echt niet verder dan 8, sorry.

Vergeet niet, al het bovenstaande is vooral mijn mening. Jij hoeft het zeker niet met me eens te zijn.

Tot de volgende keer.
Kusjes, Roy
.

