Een paar dagen geleden had ik het over de toekomst. Over hoe de toekomst eruit zou zien en hoe alles zou veranderen. Ik stelde toen ook de vraag om aan iets te denken wat niet bestaat. Het hele stuk kan je hier teruglezen.

Ook had ik het heel even over de technologie, in dat stukje van een paar dagen geleden. Ik schreef over dat we geen idee hebben wat ons op technologisch gebied nog te wachten staat. Uiteraard weten we wat we nog kunnen verbeteren, zo’n beetje alles namelijk. Maar, wat komt er nog, waar we nog totaal geen weet van hebben? Als je 100 jaar geleden had verteld dat we een rekenmachine, telefoon, televisie, notitieblokje, klok, radio, adressenboek, bibliotheek, complete warenhuizen en nog veel meer in een apparaatje ten grootte van een notitieblokje gaan kunnen proppen, hadden ze je als ketter op de brandstapel gegooid (ondanks dat het verbranden van ketters toen al lang afgeschaft was!). Toevallig deelde mijn vader vanochtend een link op Facebook (ook zo iets raars), waarin je kon zien hoe de dingen die vroeger standaard op een bureau lagen, langzaam de computer in gezogen werden. Kijk het hieronder. (gebeurt er niks? dan ligt dat waarschijnlijk aan mij.)Evolution of the desk.

Maar wat gaat er nog komen? Ik durf te wedden dat ik een paar stukjes (semi-)geavanceerde technologie kan opnoemen, die jullie niet eens kennen. Denk aan de Google Glass, de Oculus Rift, het Orgaan op een Chip en mijn favoriet; Vertical farming. (één deze dagen komt er sowieso een blog online over vertical farming!). Maar, de wetenschappers doen zoveel, waar wij geen weet van hebben. Op de website http://www.compoundchem.com/ kan je elke week zien wat de grootste doorbraken zijn van de afgelopen week. Vorige week:

  • Is er een eiwit ontdekt, dat door het leven gaat als BslA, dat er voor kan zorgen dat het smelten van ijsjes langzamer verloopt.
  • Is ontdekt dat een bijt van een bepaalde Braziliaanse wesp kanker cellen doodt, zonder normale cellen aan te tasten.
  • Is ontdekt dat extract van een blauwe bes gebruikt kan worden om tandplak tegen te gaan. De bacteriën die plak veroorzaken kunnen namelijk niet tegen de hoge concentratie polyfenol. Dit zou kunnen leiden tot een nieuw soort antibioticum.
  • Is ontdekt magnesiumperoxide stabiel zou kunnen zijn op andere planeten. (MgO2 wordt onder andere gebruikt om besmettingen uit water te halen.)
  • Is er een nieuwe definiete voor hypervalentie in moleculen voorgesteld. (WAUW!)

Maar, uiteraard zijn er ook vernieuwingen waar iedereen al van heeft gehoord. Neem nou de nieuwe iPhone 6S. Iedereen is helemaal lijp over dé nieuwe iPhone. Ik wil graag nog een keer iets schrijven over de apple-zombies, maar ik ben bang dat ik dan ruzie ga krijgen met mensen…

Mijn punt is dat technologie en vooral ook de wetenschap ontiegelijk gave dingen doen en kunnen, terwijl je daar helemaal niks over hoort, waardoor dus ook de interesse in wetenschap afneemt.

Sorry dat het vandaag een wat korter verhaaltje is, maar als goedmakertje zal ik een leuke infografic toevoegen met de scheikunde achter ijsjes! 👍 (klik om te vergroten.)

Ice-Cream-Chemistry-page-001

Tot de volgende keer.
Kusjes, Roy
.

