Men kan er niet omheen. Iedereen heeft het gezien. De aanslagen op Parijs. De aanslagen op de mensheid. De aanslagen op onze vrijheid.

Meer dan 120 doden en meer gewonden dan euro’s op mijn betaalrekening. Zoals president Hollande zei, c’est un acte de guerre.

Nog geen 10 maanden geleden werd Parijs en de rest van de wereld opgeschrikt door de gruwelijke daden in Parijs. Het gevoel dat ik, en met mij nog vele anderen, kreeg was vandaag even terug. Een gevoel van verliezen, hard verliezen en er niets tegen kunnen doen. Aanslagen in straten waar ik zelf heb gelopen. Aanslagen op gewone mensen, gelukkige mensen. Mensen zoals u en ik. Zonder reden.

This is an attack on all humanity. Aldus Obama. Een aanval op onze veiligheid en op ons gevoel van veiligheid. Waar kunnen we ons nog veilig vielen, als we ons niet meer veilig kunnen voelen op terrasjes en in theaters in een levende, bruisende stad als Parijs?

Maar, ik wil u even melden dat u uw verstand moet gebruiken en niet alleen aan uzelf moet denken. “Grenzen dicht, je weet niet wat er binnen komt.” Het is een uitspraak die vaker genoemd wordt vandaag. Maar ik wil u zeggen, dat dit onzin is. Vluchtelingen zijn niet de oorzaak van aanslagen, aanslagen is de oorzaak van vluchtelingen.

De genen die dit hebben gedaan zijn geen moslims, het zijn gekken. Het zijn geen christenen, het zijn gekken. Het zijn geen mensen, het zijn gekken. Terrorisme is geen religie, geen geloof en geen levensovertuiging. Maar wat het is, dat weet ik ook niet. Ik heb er geen woorden voor. Er is geen oorlog tegen Irak. Niet tegen Syrië, Iran of Pakistan. Er is geen oorlog tegen moslims. Niet tegen Allah en niet tegen de Islam. Er is oorlog tegen IS. Tegen de gekken die onschuldige mensen vermoorden om “een punt te maken”.

10 Maanden geleden zeiden we Je suis Charlie. Nu, Pray for Paris.
Notre solidarité pour les victems.

